Suomen pisin asematunneli

Pieksämäen kaupunki juhlii uutta virstanpylvästä raideliikenteen kehityksessä, kun kaupungin keskusliikenneaseman alikulkutunnelin peruskorjaus on valmistunut.

Pieksämäen tunneli on pituudeltaan (236m) Suomen pisimpiä, ja se ohittaa Helsingin Kaisatunnelin pituudessaan. Peruskorjausprojekti toteutettiin Pieksämäen kaupungin toimesta, ja Väylävirasto saattaa valmiiksi oman osuutensa korjaustyöstä vuoden 2024 aikana. Uudistuksen myötä asemalaitureita on korotettu, henkilöliikennelaitureiden katoksia uusittu ja raidemuutoksia tehty.

Asematunneliin kohdistunut investointihanke on parantanut sen esteettömyyttä ja tuonut siihen älykkäitä ratkaisuja. Älylukituksella varustettuun odotustilaan pääsee 3.10. alkaen junalipulla, mikä estää asiattoman oleskelun tiloissa. Tarkoituksena on, että matkustajat pääsevät odotustilaan ja wc-tiloihin näyttämällä junalipun QR-koodia oven vieressä sijaitsevalle lukijalle. Tämä järjestelmä mahdollistaa turvallisen ja sujuvan odottamisen.

Pieksämäen elinkeinojohtaja Markus Vesterinen korostaa, että uudistus saattaa kiinnostaa ravintolayrittäjiä ja kioskinpitäjiä, tarjoten uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Lisäksi VR on tarjonnut Pieksämäen asemarakennusta kaupungille ostettavaksi, mikä voi avata ovia uusille mahdollisuuksille kaupunkialueen kehittämisessä.

Liikenteen sujuvuutta edistää myös pyöräilijöille suunnattu tienylityspaikka sekä älykkäät kartat ja reittiopas, jotka tekevät liikkumisesta kaupungissa entistä helpompaa ja sujuvampaa. Pysäköintiratkaisuilla pyritään edistämään paikallista liikennettä, ja asema-alueelle suunnitellaan myös uusia oleskelupaikkoja ja pyöräkatoksia.

Kaupunginjohtaja Ulla Nykäsen aktiivinen rooli hankkeessa on ollut merkittävä, ja Väyläviraston toimialajohtaja Magnus Nygård tunnustaa kaupungin panostuksen hankkeen toteutumiseen. Raideliikenteen matkustajamäärät ovat kasvussa, ja Pieksämäellä matkustajien määrä on tänä vuonna kasvanut kymmenisen prosenttia.

VR:n kaukoliikenteen suunnittelu- ja kalustojohtaja Joonas Roivainen painottaa aseman merkitystä kasvun mahdollistajana. Kaiken kaikkiaan Pieksämäen asema-alueen peruskorjaus on mittava hanke, ja sen kokonaiskustannusarvio on 13-14 miljoonaa euroa, josta Pieksämäen kaupungin osuus on enintään 6 miljoonaa euroa.

Pieksämäen uusi tunneli ja asema-alueen uudistukset ovat vahva osoitus kaupungin sitoutumisesta kestävään liikkumiseen ja liikenteen kehittämiseen, ja ne tarjoavat matkustajille entistä parempia mahdollisuuksia nauttia sujuvasta ja älykkäästä matkanteosta.